وضعیت فعلی اردوی ملی

پیشرفت های چشمگیر یکساله در اردوی ملی

اردوی نیرومند، متضمن بقای نظام، دفع و طرد توطیه های دشمن و به طور عنعنوی محافظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور است. اردوی ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان امروز پله های نخستین را پیموده است و در حال مبدل شدن از نیروی ضد شورش و تروریزم به اردوی ملی به مفهوم اصلی آن است.

یکی از دست آورد های فوق العاده مهم در پانزده سال گذشته همانا ایجاد اردوی ملی مسلکی در افغانستان است. دولت جمهوری اسلامی افغانستان توانست بنیاد اردوی قوی و قدرتمند را چنان بگذارد که متکی بر قانون اساسی و ارادۀ مردم بوده باشد و از اوامر رهبران دولت، بدون اینکه ملاحظات سیاسی داشته باشد، پیروی نماید. اردوی ملی ممثل ارادۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان است و در خدمت مردم می باشد. لااقل ادعا کرده می توانیم که چنین خصوصیت را هیچکدام اردو ها در سطح منطقه ندارد که غیر سیاسی باشد و متکی بر اوامر دولت و ملت باشد.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان به وسیله این اردو حاکمیت و اقتدار ملی را در مقابل باغیان و مزدوران بیگانه گان تمثیل می کند اساس اردوی ملی در سال 2002 گذاشته شد، و در سطح یک کندک فعالیت را آغاز کرد. ولی اردوی ملی امروز دارای 195000 هزار سرباز، بریدمل و افسر بوده که در 7 قول اردو، چهار فرقه (فرقۀ عملیات های خاص، فرقۀ 111 پیاده، فرقۀ 20 پامیر و فرقۀ پولیس نظامی)، دو لوای ضربتی و لوای حمایه تنظیم گردیده اند و امکانات بیشتر را در اختیار دارند.

رشد و انکشاف اردوی نو بنیاد افغانستان همزمان با جنگ تحمیل شده در افغانستان بود و هنوز هم از یک طرف سربازان، بریدملان و افسران ما آموزش می بینند و از جانب دیگر عملاً به جنگ می روند. جنگ فراگیر باعث گردیده است تا سایکل های رزمی، آموزشی و رخصت تکمیل نشوند. ولی با وصف مشکلات که اردوی افغانستان دارد، پیشرفت های ذیل در جریان یک سال اخیر صورت گرفته است که به شکل فشرده آنرا ذکر می کنم:

الف: کمپاین فصل زمستان 1394(آموزش و آماده گی ها):

وزارت دفاع ملی و ستر درستیز تصمیم گرفتند تا در جریان فصل زمستان سال 1394 به تعبیۀ قوت ها پرداخته و نیرو ها را دوباره آموزش دهد. به همین منظور در سطح جزوتام های قول اردو ها و فرقه ها سایکل (چرخ) آماده گی های لازم عملیاتی جهت ترمیم وسایط، حفظ و نگهداشت تجهیزات، راه اندازی برنامه های آموزشی به شکل فردی و گروهی، و بلند بردن مورال سربازان جز برنامه های اساسی وزارت دفاع ملی قرار گرفت.

در جریان زمستان سال گذشته پلان همه جانبه عملیات زمستانی، با تجارب حاصله از جنگ های بهاری سال 1394، تدوین گردید که با تطبیق این پلان از یکطرف طالبان و دیگر سازمانهای تروریستی تحت فشار قرار گرفتند و از جانب دیگر سربازان و قطعات و جزوتامهای اردوی ملی برای عملیات فصل بهار(عملیات شفق) و تابستان به طور مؤثر آماده گردیدند. فعلاً اردوی ملی افغانستان در حالت تعرضی قرار دارد و مخالفین نمی توانند تاب مقاومت رویاروی را با نیرو های اردوی ملی افغانستان داشته باشد.

در جریان تطبیق این پلان تعبیۀ، آموزش دوباره و تجهیز کردن شش کندک(هر کندک700 نفر) در قول اردوی 215 میوند برای عملیات های تهاجمی و تعرضی در ولایت هلمند صورت گرفت و در حدود 1000 سرباز اردوی ملی در ولایت ارزگان مستقر شد. در جریان یکسال گذشته کندک های ریزرف نیز ایجاد گردیدند. یک کندک ریزرف در قول اردوی 201 سیلاب و یک کندک در قول اردوی 209 شاهین ایجاد گردیده اند. یک کندک در قول اردوی 203 تندر و دو کندک در فرقۀ 111 در حال ایجاد شدن می باشند. تعبیۀ قوت ها در جریان زمستان ما را یاری رساند تا در فصل بهار راه کندهار ارزگان را دوباره باز کنیم، و دشمن در ولسوالی های مارجه، سنگین و بهرامچه ولایت هلمند متحمل تلفات سنگین گردد. همچنان اردوی ملی افغانستان در جریان تطبیق پلان توانست که قوماندانان سرشناس مخالفین مسلح را هدف قرار داده و به صد ها تن از افراد ملکی را از زندانهای مخالفین در ولایت هلمند در جریان دو حملۀ جداگانه آزاد بسازد.

ب: عملیات های شفق:

قبل از این که طالبان عملیات های بهاری شان را تحت نام عمری اعلان نمایند، وزارت دفاع ملی پلان های عملیاتی لازم را جهت دفع و طرد پلان های تحرکات تروریستان روی دست گرفت و آنرا به منصۀ اجرا گذاشت. وزارت دفاع ملی و ستر درستیز پلان عملیات سال 1395 را در زمستان سال 1394 تدوین کرد و آنرا شفق نامید. فعلاً عملیات شفق در 20 ولایت افغانستان جریان دارد ولی ضربات سنگین را طالبان و گروه داعش از تطبیق این عملیات ها در ولایات بغلان، کندز، بدخشان، هلمند، ارزگان، کندهار و ننگرهار متحمل شده اند.

در جریان این عملیات ها بود که تروریستان در ولسوالی های دند غوری و شهاب الدین شکست خوردند و جریان برق کابل دوباره وصل گردید. در جریان این عملیات ها، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت دفاع ملی توانستند که توانایی های اردوی ملی افغانستان را به تروریستان نشان دهند. جامعۀ جهانی باربار از جانفشانی های نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان ستایش نموده اند و وعده همکاری های بیشتر را در چوکات ماموریت قاطع به دولت افغانستان داده اند. در حقیقت این قربانی های این نیرو ها بوده است که جهانیان را تشویق نمود تا بالای دولت و ملت افغانستان حساب نمایند. دست آورد های عملیات شفق از آغاز این عملیات تا اکنون چنین است:

  • واپس گیری دو ولسوالی جوند ولایت بادغیس و چهارصده ولایت غور.
  • تصفیه ولسوالی آقچه وگرزیوان ولایت جوزجان.
  • واپس گیری ولسوالی های بهارک و جرم ولایت بدخشان و ولسوالی درقد ولایت تخار.
  • شکستاندن چهار مرتبه یی زندانهای طالبان در ولسوالی های نوزاد، سنگین، نهرسراج و نادعلی ولایت هلمند.
  • از بین بردن مراکز رادیویی و گروه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار.
  • از بین بردن مرکز تعلیمی داعش در اچین ولایت ننگرهار و مرکز تعلیمی طالبان در ولسوالی میوند ولایت کندهار.
  • از بین بردن دو مرکز سوق و اداره طالبان که با تکنالوژی جدید مجهز بود در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند.
  • باز کردن راه ولسوالی خان آباد و مرکز کندز.
  • باز کردن راه ولسوالی گرشک - سنگین ولایت هلمند.
  • باز کرده راه بین ولایت ارزگان و کندهار
  • موفقیت های اردوی ملی در ولسوالی های دندغوری و شهاب الدین .
  • جلوگیری از سقوط ولسوالی های دوآب ولایت نورستان، دانگام و غازی آباد ولایت کنر و علینگار ولایت لغمان، ازراه ولایت لوگر، حصارک و اچین ولایت ننگرهار خانشین ولایت هلمند، گیرو و اندر ولایت غزنی، شیندند ولایت هرات، بالابلوک و پشت رود ولایت فراه و آبکمری ولایت بادغیس.
  • تلقات برای دشمن در حملات تهاجمی شان در ولایات کندز، کنر، ننگرهار، سرپل میدان وردک، غزنی، ارزگان، کندهار، جوزجان، فاریاب، پکتیکا، پکتیا خوست و زابل.

ج: برنامه ریزی های دراز مدت و انکشاف:

فعلاً مسودۀ ستراتیژی ملی نظامی تحت بررسی قرار دارد. بر اساس این ستراتیژی سه هدف مهم باید در پنج سال آینده بدست آید. این اهداف عبارتند از: ستراتیِژی امنیت پایدار که عملیات های مؤفق شفق جز آن می باشد، توسعۀ این عملیات و تمرکز بر انکشاف قابلیت ها و حفظ آن.

دولت افغانستان تلاش دارد تا اردوی افغانستان را مبدل به یک اردوی توانمند و بی نظیر در سطح منطقه بسازد. اردوی مسلکی نیازمند اصلاحات ساختاری و رسیده گی به امور آموزشی و تعلیمی است. لازم است تا در سطح تجهیزات محاربوی، اردوی افغانستان از امکانات بهتر برخوردار باشد.

وزارت دفاع ملی و ستر درستیز به منظور بهبود در کار وزارت دفاع ملی و اردوی ملی، و انکشاف استعداد های رهبران آینده و قابلیت ها را در اولویت کاری شان قرار داده است. حسب ستراتیِژی ملی نظامی برای پنج سال آینده تمرکز بیشتر روی تعبیه و استعمال دقیق قوت ها، اصلاحات و توازن در تشکیلات قرارگاهی، حمایوی و قطعات محاربوی اردو، اصلاحات در ساختار های تعلیمی و انکشاف پلان عملیات محاربوی شفق در ساحات با تهدید بلند، بلند بردن قابلیت های هوایی، و تجهیزات اردوی ملی افغانستان است.

در این اواخر ریاست توپچی و تخنیک ایجاد گردیده اند و برای ترمیم، ورکشاپ های اسلحه در مرکز و ولایات ایجاد میگردد. صنف توپچی یکی از اساسی ترین صنفوف اردوی ملی است که نیرو های زمینی را در هدف قرار دادن دشمن فوق العاده کمک می کند.

در پنج سال آینده، اردوی ملی امیدوار است که طیارات جنگی بیشتری را در اختیار داشته باشد. در گذشته ها قوای هوایی افغانستان در سطح منطقه بی نظیر بود ولی بنابر جنگ های داخلی این قوا از بین رفت. قوای هوایی می تواند نقش فوق العاده را در هدف قرار دادن دشمن و جمع آوری استخبارات بازی کند. فعلاً اردوی ملی افغانستان در حدود 150 بال طیارات بال ثابت و هلیکوپتر های مختلف النوع در اختیار دارد و نمی تواند نیازمندی های اردوی ملی افغانستان را مرفوع سازد.

د: حقوق بشر و جریان سازی جندر (شمولیت زنان):

اردوی ملی افغانستان خوب ترین سیستم گزارش دهی و طرز العمل های تحقیقی در مورد قضایای نقض حقوق بشر و تعیین جزا اگر قضایا به اثبات برسند، دارد. علاوتاً وزارت تشکیل 5000 نفری را برای زنان ایجاد نموده است تا اصل جندر و جریان سازی جندر را در صفوف اردوی ملی افغانستان رعایت نماید.

این وزارت با راه اندازی برنامه های آموزشی و خودمانی جهت بلند بردن سطح آگاهی در مورد ارزش های حضور زنان در وزارت دفاع ملی و در صفوف اردوی ملی تلاش زیاد نموده است. فعالیت های ذیل در بخش حقوق بشر و جریان سازی جندر روی دست گرفته شده اند:

  • استخدام دو تن از خانمان به حیث مشاورین خاص ارشد که در سطح ستراتیژیک در مورد توسعۀ و نظارت از حقوق بشر و جریان سازی زنان و روابط بین المللی مشوره ارایه نمایند. این دو تن از خانمان توانسته اند که الگوی خوبی برای دیگر زنان در وزارت دفاع ملی باشند.
  • توسعۀ تلاش ها جهت جلب و جذب زنان و بلند بردن سطح سواد و ظرفیت آنها که در ظرف دو ماه گذشته به اندازۀ فعالیت یکسال گذشته انکشاف یافت؛ 110 تن از زنان جهت آموزش های ابتدایی نظامی در ترکیه جذب گردیده اند و فعلاً تماس ها با کشور هندوستان برای آموزش بیشتر زنان برقرار گردیده است.
  • ده ها تن از زنان به حیث محصلین در اکادمی افسران، اکادمی ملی نظامی و مکتب ملالی اردوی ملی در دورۀ پنجم قرار دارند. در نظر است تا در هماهنگی نزدیک با پوهنتون های کابل 200 بورسیه را در اختیار زنان مستعد محصل و در اختیار سربازان از طبقۀ اناث برای فراگیری تحصیلات شان منحیث افسر داده شود.

تمام پیشرفت های مثبت فوق الذکر در حالی صورت می گیرد که افغانستان به نماینده گی از تمام کشور های منطقه و جامعۀ جهانی علیه شبکه های متعدد تروریستی منطقه یی و جهانی جنگ می کند. بناً داشتن یک اردوی نیرومند و مسلکی و تخصیص منابع برای این نیرو ها نه تنها در شکست تروریزم در افغانستان کمک می کند بلکه در کاهش سطح تهدید تروریستان در خارج افغانستان نیز مؤثر است.

کشور های کمک کننده ارزش سرمایه گذاری بر نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغانستان را درک کنند و به تعهدات شان در دراز مدت پابند باشند و منابع مالی را برای 5 سال آینده، کمافی سابق، برای نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان تخصیص بدهند تا سیستم ها، پروسه ها و حسابدهی در اردوی ملی بیشتر گردد. نيرو های دفاعی و امنیتی افغانستان با معنویت و ياد شهدای گلگون کفن و همچنان ايمان به خدا كه دارند مي توانند از افغانستان مستقلانه دفاع كنند. ما باید اردوی داشته باشیم که ترورستان زمانی كه بخواهند بر مردم بی دفاع ما حمله کند نيرو های مسلح قوی را در برابر خود بیابند و ترس و دلهره در قلب شان بیافتد و شکست بخورند!

حمایت دوامدار همچنان وزارت دفاع ملی را در تعیین دیدگاه برای سال 1400 یاری میرساند. در این دیدگاه، اردوی افغانستان صرفاً تمرکز بر جنگ با شورشیان را نخواهد کرد بلکه اردوی آموزش دیده و مجهزی خواهد بود که از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان دفاع خواهد کرد و در سطح منطقه یک شریک و همکار خوب در بخش امنیت خواهد بود و اعتماد مردم افغانستان را برای حفظ امنیت شان بدست خواهد آورد.